T
radycyjny
serwis
baterii
trakcyjnej,
wykonywany
cyklicznie
w
odstępach
rocznych
lub
dwuletnich,
to
najbardziej
rozpowszechniona
forma
konserwacji
baterii
w
Polsce.
Usługa
wykonywana
jest
zazwyczaj
w
siedzibie
klienta,
w
jego
warsztacie
lub
ładowni
i
obejmuje
szereg
podstawowych
czynności
pomiarowych,
badanie
napięcia
ogniw,
wymianę
uszkodzonych
ogniw
na
nowe i uzupełnienie poziomu elektrolitu wodą destylowaną.
Niestety
ze
względu
na
to,
że
proces
odbywa
się
w
siedzibie
klienta
i
jest
on
mocno
ograniczony
w
czasie,
nie
może
on
być
przeprowadzony
kompleksowo.
Serwisantom
brakuje
specjalistycznych
urządzeń,
nie
mają
odpowiednich
pomieszczeń
i
miejsca
do
przeprowadzenia
analiz.
Głównie
z
tego
powodu
bateria
po
takim
serwisie
pozostaje
w
identycznym
stanie,
w
jakim
została
zastana.
Wykonane
czynności
pozwalają
jedynie
wyleczyć
jej
doraźne
dolegliwości,
jednak
bateria
nadal
niebezpiecznie zbliża się do poziomu, w którym nastąpi jej gwałtowna i nagła degradacja.
Ta forma usługi pozwala nie tylko zbadać
stan zewnętrzny baterii, ale także
zbadać i poprawić stan wewnętrzny ogniw.
Serwisantom brakuje specjalistycznych urządzeń,
nie mają odpowiednich pomieszczeń i miejsca
do przeprowadzenia analiz. Głównie z tego
powodu bateria po takim serwisie pozostaje
w identycznym stanie, w jakim została zastana.
W
przypadku
serwisów
hybrydowych,
zazwyczaj
wykonywane
są
one
w
specjalistycznych
zakładach,
wyposażonych
w
najnowocześniejsze
technologie
pomiarowe
i
narzędzia
umożliwiające
skuteczną
konserwację
całej
baterii
trakcyjnej.
Ta
forma
usługi
pozwala
nie
tylko
zbadać
stan
zewnętrzny
baterii,
ale
także
zbadać
i
poprawić
stan
wewnętrzny
ogniw.
Kompleksowość
tej
usługi
opiera
się
na
trzech
filarach:
dogłębnym
badaniu,
naprawie
mechanicznej
elementów
składowych
baterii
i
odsiarczaniu
płyt
ogniw
przy
pomocy
wysokich
częstotliwości.
Nowoczesne
zakłady,
jak
Bateko
oferują
dodatkowo:
monitoring
online
stanu
baterii,
śledzenie
przebiegu
procesu
przez
przeglądarkę
oraz
kompletny
raport
po
zakończeniu
usługi.
Baterie
dostarczane
są
do
zakładu
poprzez wyspecjalizowanych przewoźników na zlecenie serwisu lub poprzez dedykowany transport.
Najbardziej
popularną
formą
serwisu
hybrydowego
na
Polskim
rynku
w
ostatnich
latach
jest
Battery
Care
System,
któremu
udało
się
połączyć
wszystkie
elementy
serwisu
hybrydowego
z
nowoczesnymi
technologiami
informatycznymi,
przez
co
proces
może
być
śledzony
online
przez
przeglądarkę.
Serwis
rozpoczyna
się
od
kompleksowych
oględzin
stanu
mechanicznego
baterii,
po
których
następuje
wymiana
wszystkich
uszkodzonych
elementów
poza
ogniwami.
Kolejnym
krokiem
jest
analiza
rezystancji
wewnętrznej
ogniw
i
ocena
sprawności
faktycznej
płyt
ogniwa,
co
pozwala
wyeliminować
wstępnie
ogniwa,
które
nie
rokują
pozytywnego
wyniku
regeneracji.
Następnie
bateria
rozładowywana
jest
prądem
znamionowym,
czyli
takim,
jaki
producent
podaje
jako
właściwy
do
określenia jej sprawności. W czasie rozładowania monitorowane są napięcia poszczególnych ogniw.
To
badanie
jest
punktem
wyjścia
dla
całej
usługi,
ponieważ
serwisy
hybrydowe,
w
przeciwieństwie
do
tradycyjnych
rozliczane
są
od
uzyskanych
efektów,
a
nie
na
podstawie
stałego
kosztu.
Oznacza
to,
że
cena
usługi
uzależniona
jest
całkowicie
od
tego,
jak
bardzo
stan
baterii
ulegnie
poprawie w stosunku do badania początkowego.
Po
badaniu
wstępnym
bateria
poddawana
jest
właściwemu
serwisowaniu,
w
tym
celu
mierzony
jest
poziom
elektrolitu
i
jego
gęstość,
co
jest
konieczne
do
prawidłowego
zaprogramowania
maszyn
służących
do
jego
cyfrowej
regulacji
i
odsiarczania
płyt
ogniwa.
Bateria
poddawana
jest
badaniu
termicznemu, co pozwala wykryć ewentualne straty energii elektrycznej na energię cieplną.
Klient decydujący się na wyłączenie z użytku
swojej baterii na okres jednego tygodnia otrzymuje
usługę na znacznie wyższym poziomie, dokonaną
na profesjonalnym sprzęcie i realnie wydłużającą
czas eksploatacji jego baterii.
Końcowym
etapem
jest
podłączenie
baterii
do
maszyny
dokonującej
regeneracji
odsiarczającej
i
cyfrowej
regulacji
elektrolitu.
W
wyniku
tego
procesu
cząsteczki
siarki
zalegające
na
płytach
ogniwa
i
dokonujące
ich
trwałej
degradacji
zostają
rozbite
i
przekształcone
w
elektrolit,
co
skutkuje
wyrównaniem
jego
gęstości
do
prawidłowego
poziomu.
Eliminacja
zalegających
cząsteczek
siarki
pozwala
chronić
płyty
ogniwa
przed
szybką
degradacją
spowodowaną
odrywaniem
się
warstw
płyty,
co trwale i nieodwracalnie zmniejsza ich sprawność.
Na
zakończenie
powtarzane
są
czynności
kontrolne:
badanie
poziomu
i
gęstości
elektrolitu,
rezystancji
wewnętrznej
i
sprawności
ogniw
oraz
badanie
kamerą
termowizyjną.
Na
sam
koniec
powtarzana
jest
analiza
obciążeniowa
wraz
z
analizą
stanu
ogniw,
co
pozwala
obliczyć
wzrost
sprawności
akumulatora
i
podać
klientowi
ostateczny koszt usługi.
W
czasie
procesu
dokonywane
są
również
czynności
dodatkowe,
takie
jak:
neutralizacja
elementów
baterii,
badanie
stanu
przebicia
czy
odnowienie
skrzyni.
Bardzo
ciekawym
elementem
jest
możliwość
pozyskania
dokumentów
o
braku
przebicia
i
stanie
izolacji,
które
wymagane
są
przez
UDT
w
celu
pozytywnej
decyzji
o
dopuszczeniu
wózka do użytku.
Porównując
tradycyjny
serwis
z
kompleksowym
serwisem
hybrydowym
bez
trudu
można
zauważyć,
że
wykonywanie
serwisu
w
siedzibie
klienta
jest
mniej
skuteczne
i
nie
prowadzi
do
poprawy
stanu
baterii.
Klient
decydujący
się
na
wyłączenie
z
użytku
swojej
baterii
na
okres
jednego
tygodnia
otrzymuje
usługę
na
znacznie
wyższym
poziomie,
dokonaną
na
profesjonalnym
sprzęcie
i
realnie wydłużającą czas eksploatacji jego baterii.
W przypadku serwisu hybrydowego klient
otrzymuje pełny kompletny raport dokumentujący
wszystkie badania i analizy przeprowadzone w czasie
procesu, co pozwala mieć klientowi całkowitą pewność, w
jakim stanie jest jego bateria.
Przeprowadzenie
kompleksowej
analizy
pozwala
także
na
udzielenie
klientowi
przedłużonej
gwarancji
na
jego
baterię,
co
dodatkowo
zabezpiecza
go
przed
nieprzewidzianymi
zdarzeniami
mogącymi
wyłączyć
jego
baterię
z
użytku.
Tradycyjny
serwis
zakończony
jest
wystawieniem
przez
serwisanta
zbiorczego
dokumentu
podsumowującego
naprawę.
W
przypadku
serwisu
hybrydowego
klient
otrzymuje
pełny
kompletny
raport
dokumentujący
wszystkie
badania
i
analizy
przeprowadzone
w czasie procesu, co pozwala mieć klientowi całkowitą pewność, w jakim stanie jest jego bateria.
Serwisy
hybrydowe
stanowią
przyszłość
rynku
baterii
trakcyjnych
i
powoli
zaczynają
wypierać
tradycyjny
serwis
w
dużych
przedsiębiorstwach.
Można
przypuszczać,
że
już
niedługo
rola
tradycyjnego
serwisu
zostanie
ograniczona
jedynie
do
preselekcji,
które
baterie
należy
poddać
serwisowi hybrydowemu.
Kompleksowe serwisy hybrydowe
Nowa jakość na rynku baterii trakcyjnych
BATEKO Sp. z o.o.
ul. Rybnicka 11
44-207 Rybnik, Polska
NIP: 6422716037
Copyright © 2022 Bateko Sp. z o.o.
+48 (032) 234 22 08
Chętnie odpowiemy na wszystkie
Twoje pytania.:)
bateko@bateko.pl
32 234 22 08